دەربارە  |   من نحن  |   About Us
نوێترین
  شێخ عه‌لائه‌ددینی حه‌سكه‌فـی

شێخ عه‌لائه‌ددینی حه‌سكه‌فـی
ژیانی: ناوی شێخ محه‌ممه‌د كوڕی عه‌لی كوڕی محه‌ممه‌د كوڕی عه‌لی كوڕی عه‌بدولڕه‌حمان كوڕی محه‌ممه‌دی حیصنی، حه‌نه‌فی، ناسراو به‌: عه‌لائه‌ددینی حه‌سكه‌فـی. خه‌ڵكی ناوچه‌ی (حه‌سه‌ن كیێف) یاخود (حصن كَیْفَا)1 یه‌. له‌ئه‌سڵدا خه‌ڵكی ئه‌وێیه‌ به‌ڵام خۆی له‌شاری دیمه‌شق ساڵی (1025كۆچی – 1616زاینی) له‌دایكبووه‌. زانایه‌كی شه‌رعزان و فه‌رمووده‌ناس و ئوسوڵی و موفه‌سسیر و زمانه‌وان بووه‌. ساڵی (1088كۆچی – 1677زاینی) له‌شاری دیمه‌شق وه‌فاتی كردووه‌2  و له‌گۆڕستانی (باب الصغیر) نێژراوه‌.
پێگه‌یشتنی شێخی حه‌سكه‌فـی و فێربوونی زانست و زانیاریی، هه‌ر له‌شاری دیمه‌شقدا بووه‌، لای باوكی و لای ئیمام محه‌ممه‌دی مه‌حاسینیی وتاربێژی دیمه‌شق ده‌ستیپێكردووه‌ و سوودی زۆری له‌شێخ مه‌حاسینی وه‌رگرتووه‌ و له‌گه‌ڵیدا ماوه‌ته‌وه‌، ئه‌ویش هێنده‌ متمانه‌ی به‌شێخی حه‌سكه‌فـی بووه‌ كه‌ كردوویه‌تی به‌دووباره‌كه‌ره‌وه‌ی وانه‌كانی خۆی له‌ خوێندنه‌وه‌ی سه‌حیحی بوخاریدا. ساڵی (1062كۆچی) مۆڵه‌تی زانستیی داوه‌تێ. دواتر شێخ حه‌سكه‌فـی چووه‌ته‌ شاری ڕه‌مله‌ی فه‌له‌ستین و لای خه‌یره‌ددینی ڕه‌ملی زانستی فیقهی خوێندووه‌، دواتر چووه‌ته‌ شاری قودس و لای فه‌خری كوڕی زه‌كه‌ریای مه‌قدیسی خوێندوویه‌تی. ساڵی (1067كۆچی) گه‌شتی حه‌جی ئه‌نجامداوه‌ لای زانای مه‌دینه‌ (صه‌فی قه‌ششاشی) مۆڵه‌تنامه‌ی وه‌رگرتووه‌.
دواتر كه‌ بووه‌ به‌مامۆستا هه‌ر له‌شاری دیمه‌شق له‌ماڵه‌كه‌ی خۆیدا وانه‌كانی كتێبی (تنویر الابصار)ی وتووه‌ته‌وه‌ و له‌قوتابخانه‌ی ته‌قوییه‌ ته‌فسیری به‌یزاوی وتووه‌ته‌وه‌، له‌مزگه‌وتی ئه‌مه‌ویی دیمه‌شقیشدا سه‌حیحی بوخاری وتووه‌ته‌وه‌، خه‌ڵك لێی به‌هره‌مه‌ند بوون. شێخ حه‌سكه‌فـی له‌سه‌ره‌تای ژیانیدا زۆر هه‌ژار بووه‌، ناچار چووه‌ته‌ وڵاتی عوسمانی و له‌وێ وه‌زیر و به‌رپرسان قوتابخانه‌ی "جه‌قمه‌قی"یان پێسپاردووه‌ تا وانه‌ی تێدا بڵێته‌وه‌ و سه‌رپه‌رشتیی بكات. دواتر گه‌ڕاوه‌ته‌وه‌ دیمه‌شق و پێنج ساڵ بووه‌ته‌ موفتی شام، زۆر ورده‌كار بووه‌ له‌ فه‌توادان و هیچ فه‌توایه‌كی نه‌بووه‌ كه‌ پێچه‌وانه‌ی وته‌ی ڕاستی شه‌رع بێت.
سێخی حه‌سكه‌فـی مامۆستای دیكه‌ی زۆر بووه‌ و لای زانایانی سه‌رده‌می خۆی گوێبیستی زانسته‌كانی فه‌رمووده‌ بووه‌ لێیانه‌وه‌ ڕیوایه‌تی كردووه‌، هه‌روه‌ها ژماره‌یه‌كی زۆریش خوێندكار و فێرخوازی پێگه‌یاندووه‌.
حه‌مه‌وی، ده‌ڵێت: حه‌سكه‌فـی زانایه‌كی فه‌رمووده‌ناسی شه‌رعزانی زمانه‌وان بووه‌، له‌به‌ركردنی زۆر بووه‌ و گێڕانه‌وه‌یشی زۆر بووه‌، زمانپاراو و گوزارشت ڕوون و ورده‌كار بووه‌، زانسته‌كه‌ی له‌ ژیرییه‌كه‌ی زیاتر بووه‌3 .

مؤلفاته.
1-تعليقة على الجامع الصحيح للبخاري، تبلغ نحو ثلاثين كراسة.
2-الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار: وهو اختصار لكتابه: "خزائن الأسرار وبدائع الأفكار في شرح تنوير الأبصار" في فقه الحنفية4 .
3-إفاضة الأنوار: وهو في شرح متن الْمَنار-لأبي البركات النسفي في أصول الفقه5 .
4-الدرر المنتقى شرح الملتقى-له تسميتان أخريتان وهما: زاد أهل التقى في شرح المنتقى، وسكب الأنهر على ملتقى الأبحر-: وهو شرح كتاب ملتقى الأبحر-للشيخ إبراهيم بن محمد الحلبي ت: 956ه-1549م وهو في الفقه6 .
5-شرح قطر الندى في النحو7 . 
6-تعليقه على أنوار التنزيل: وهو حاشية على سورة الإسراء من أنوار التنزيل وأسرار التأويل المعروف بـتفسير البيضاوي، للإمام عبد الله بن عمر البيضاوي8 ؛ وجاء في "خلاصة الأثر" عنده تعليق على سورة البقرة9 .
7-خزائن الأسرار وبدائع الأفكار في شرح تنوير الأبصار10 .
8-العمدة والمعتمد المجموع من العمدتين عمدة الأبرار وعمدة الأخيار، أواختصار الفتاوى الصوفية في طريق البهائية، وهو في ثلاثة وستين بابًا11 .
9-الجمع بين فتاوى ابن نجم جمع التمرتاشي وجمع ابن صاحبها12 .

یه‌كێك له‌كتێبه‌ دانراوه‌كانی شێخ حه‌سكه‌فـی، بریتییه‌ له‌ بۆچوون و شه‌رحه‌كانی له‌سه‌ر سه‌حیحی بوخاری، كه‌ نزیكه‌ی (30)دانه‌ مه‌لزه‌مه‌ ده‌بن و مێژوونووسان ناویان بردووه‌. به‌ڵام توێژه‌ر له‌ ڕیزبه‌ندیی كتێبی كتێبخانه‌كانی جیهاندا هیچ زانیارییه‌كی ئه‌وتۆی ده‌ستنه‌كه‌وت له‌سه‌ری ئاخۆ ئه‌و كتێبه‌ ماوه‌ یان فه‌وتاوه‌.

الملاحظة:
-الشيخ كان من علماء الحديث، وقد اهتم بمجالات متعددة وله التصانيف الفائقة في التفسير، والحديث، والفقه، والنحو، وغيره.
-له مخطوطات لاتزال غير محققة، وقد أشرنا إليها وإلى مكان وجودها، وتوجد مخطوطتان في مكتبتين في العالم للشيخ علاء الدين الحصكفي، ولم تشر إليها كتب التراجم والتواريخ، وهما: 
-(رسالة في المسح على الخفين)13 .
-(مجالس في الوعظ)، في التصوف14 .

ئامادەکردنی: ستافی زانستی ماڵپەڕی ئیبن صەلاحی شارەزوور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1وهي بلدة وقلعة عظيمة مشرفة على (دجلة) بين آمد وجزيرة ابن عمر من دياربكر-أي في بلاد الكُرد جنوب شرق تركيا الحالية-، وهي كانت ذات جانبين، وعلى دجلتها قنطرة لم أر في البلاد التي رأيتها أعظم منها، وهي طاق واحد يكتنفه طاقان صغيران؛ ينظر: الحموي، معجم البلدان ج2ص265.
2واتفق له قبل موته أحوال تدل على حسن الختام له، منها: أنه كان من حين ابتدأ درس البخاري في سنة موته يقرأ الفاتحة كل يوم في أول درسه وآخره ويهديها للنبي-صلى الله عليه وسلم-؛ ينظر: خلاصة الأثر ج4ص64.
3لحياة الشيخ الحصكفي وآثاره اعتمدنا على: الحموي؛ خلاصة الأثر ج4ص63-65؛ الزركلي؛ الأعلام ج6ص294؛ معجم المؤلفين ج11ص56-57؛ إيضاح المكنون ج3ص140، 428، ج3ص447، ج4ص554؛ حاجي خليفة، كشف الظنون ج2ص1815؛ الباباني، هدية العارفين ج2ص295-296؛ أبي الطيب، معجم الأُصوليين ص490؛ البحركي، حياة الأمجاد من العلماء الأكراد ج3ص133؛ الصويركي، معجم أعلام الكرد ص 619؛ الكتاني، فهرس الفهارس ج1ص347؛ محمد علي القرداغي؛ كنوز الكُرد ص301؛ فهرس مخطوطات دار الكتب الظاهرية ج1ص33، 67، 136، 293، 324، 331، 340، 354، 416؛ ج2ص4، 242؛ فهرس المكتبة الأزهرية ج2ص149؛ معجم المطبوعات العربية والمعربة ج1ص152،154؛ ج2ص778، ج2ص1170؛ فهرس المخطوطات المصورة-معهد التراث- ص79؛  فهرس الخديوية ج2ص238؛ ج3ص47؛ فهرس مخطوطات مكتبة الملك عبد العزيز العامة ج4ص187-189؛ الموسوعة الكبرى لمشاهير الكُرد ج4ص108.
4مطبوع؛ ت: عبد المنعم خليل إبراهيم، ط:1، دار الكتب العلمية، بيروت/لبنان 1423ه- 2002م.
5مطبوع؛ بشرح محمد أمين بن عمر بن عابدين الشامي، وسماه:  "نسمات الأسحار"، ط:1، منشورات إدارة القرآن والعلوم الإسلامية، كراتشي/باكستان1418ه-1997م.
6مطبوع؛ مع "مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر-لعبدالرحمن بن محمد المدعو بشيخي زاده الحنفي"، ط:1،  دار الكتب العلمية، بيروت/لبنان 1419ه-1998م. 
7ينظر: الباباني، هدية العارفين ج2ص296؛ وبعد بحث متواضع، لم يحصل الباحث على شيء حوله، ولكن توجد أربعة شروح لكتاب "قطر الندى" في مكتبات العالم، مؤلفها مجهول، ربما واحد منها للمترجَم والله أعلم، والمكتبات هي: مكتبة (الأوقاف بالموصل)، الموصل/العراق، رقم الحفظ: (186)؛ ومكتبة (الدولة)، برلين/ألمانيا، رقم الحفظ (40/6737)؛ ومكتبة (خدابخش)، بتنه/الهند، رقم الحفظ: (20/2126)؛ والمكتبة (الأزهرية)، القاهرة/مصر، رقم الحفظ: (3531)؛ ينظر: مركز الملك فيصل، خزانة التراث، الرقم التسلسلي: (36110)، و(36111)، و(36117)، و(108126).
8مخطوطة؛ توجد نسخة منها في المتحف الأسيوي، سان بطرسبورج/روسيا ، رقم الحفظ: (926)؛ ينظر: مركز الملك فيصل، خزانة التراث، الرقم التسلسلي: (33082)؛ مؤسسة آل بيت، الفهرس الشامل–علوم القرآن-مخطوطات التفسير وعلومه-ج2ص723.
9الحموي، خلاصة الأثر ج4ص63.
10مخطوطة؛ توجد نسخة منه في المكتبة (الظاهرية)، دمشق/سوريا، رقم الحفظ: (10104)؛ ونسخة أخرى في مكتبة (البلدية)، الإسكندرية/مصر، رقم الحفظ: (فنون4/107)؛ ينظر: فهرس مخطوطات دار الكتب الظاهرية-الفقه الحنفي-ج1ص293؛ و مركز ملك فيصل، خزانة التراث، الرقم التسلسلي: (49757).
11مخطوطة؛ توجد نسخة منها في المكتبة الظاهرية-ضمن مكتبة الأسد-، سوريا/دمشق، رقم الحفظ: (10618)، أو رقم الحفظ: (59/119)؛ ينظر: فهرس مخطوطات دار الكتب الظاهرية-الفقه الحنفي- ج1ص33، ج2ص4؛ و مركز ملك فيصل، خزانة التراث ، الرقم التسلسلي: (48899)، و(89920).
12ينظر: خلاصة الأثر ج4ص63؛ وبعد بحث متواضع، لم يحصل الباحث على شيء عنه، أهو موجود أم مفقود.
13مخطوطة؛ توجد نسخة منها في المكتبة المركزية، الرياض/السعودية، رقم الحفظ: (مجاميع 1/ 5668) ؛ ينظر: مركز الملك فيصل، خزانة التراث، الرقم التسلسلي: (59950).
14توجد نسخة منه في المكتبة الظاهرية، دمشق/سوريا، رقم الحفظ: (9025)؛ ينظر: مركز الملك فيصل، خزانة التراث- الرقم التسلسلي: (91220).

 
فەرمودەی رۆژ
© Copyright 2024 All Rights Reserved.
© Copyright 2024 All Rights Reserved.